تبلیغات
طب سنتی و گیاه درمانی - تدابیر کلّی در آلودگی هوا
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

‪Google+‬‏
 
 
نویسنده : فاطمه زهرا السادات
تاریخ : سه شنبه 7 خرداد 1392
نظرات
تدابیر کلّی در آلودگی هوا بر پایۀ آموزه‌های حکیمان طب ایرانی

آلودگی هوا با مشخصات امروزی، پدیده‌ای جدید است که در گذشته به این شکل سابقه نداشته است، با این حال بر پایۀ آموزه‌های حکیمان و با نگاه به طب مدرن و ناتروپاتی می‌توان به‌شکل گذرا، این پرهیزها و توصیه‌ها را در این شرایط ارائه کرد:

پرهیزها:
=======
1. پرهیز از ورود مواد زاید و سمّی دیگر، که نهایتاً انباشت سموم را در بدن افزایش می‌دهند: 
مانند پرهیز از مصرف سیگار و قلیان؛ استفاده نکردن از حشره‌کش در محیط، و پرهیز از پخت‌وپز بدون تهویۀ مناسب در آشپزخانه، 
و پرهیز از مصرف غذاهای مانده، گوشت‌های صنعتی و خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چندبار حرارت‌دیده مانند فست‌فودهای سرخ‌شدۀ بازاری، تنقّلات بازاری مانند چیپس و پفک.

2. پرهیز از همۀ اموری که غلظت خون (در معنای کلّی آن، و نه فقط پُلی‌سایتمی) را افزایش می‌دهند: مانند مصرف گوشت گاو، عدس، بادنجان به‌خصوص میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، و غذاهای چرب و سنگین مثل کلّه‌پاچه.

3. پرهیز از همۀ اموری که یبوست‌آور هستند و دفع موادّ زاید از طریق روده را کاهش می‌دهند مانند غذاهای خشک، عدس‌پلو، موز سفت، میوه‌های ترش مانند به ترش و انار ترش، سنجد، خرمالوی گس.

4. پرهیز از آرایش‌های سنگین که همین تنفس اندک پوست را نیز کاهش می‌دهند.

5. پرهیز از همۀ اموری که نیروی عمومی بدن را کاهش می‌دهند مانند خواب ناکافی، شب‌زنده‌داری، ورزش شدید و طولانی، زیاده‌روی جنسی، مواجهه با هوای بسیار سرد، مواجهۀ طولانی با تابش‌های الکترومگنتیک به‌خصوص رایانه و تلفن همراه.

توصیه‌ها:
=======
به طور کلّی توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا، از خوراک‌ها و روش‌هایی استفاده شود که از راه‌های گوناگون، آثار زیان‌آور مواد آلاینده را کاهش می‌دهند. این راه‌ها به‌ بیان کلّی عبارت‌اند از:
اثرات آنتی ‌اکسیداتیو و Scavengering، بهبود گردش خون مرکزی و محیطی، تقویت مخاطات و راه‌های تنفسی، انبساط راه‌های هوایی، انبساط عروق خونی، اعتدال قوام خون، لینت مزاج، دفع برخی متابولیت‌های سمّی، تقویت سیستم عصبی مرکزی و قلب). 
بدین ترتیب مصرف این خوراکی‌ها سودمند است:
- سیب شیرین
- انار شیرین یا کمی مایل به ترشی
- پرتقال شیرین
- سالاد کاهو، هویج رنده‌شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی
- سوپ‌های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده‌شده، شلغم، و به
- دمنوش آویشن شیرازی به‌ویژه برای مبتلایان آسم و برونشیت
- دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل‌الطیب و بهارنارنج، به‌ویژه برای افسردگان، و افراد مبتلا به پرفشاری خون.

و نیز:
- بوییدن گلاب و عرق بهارنارنج، بوییدن برگ شمعدانی عطری، سیب، و به.

برچسب‌ها: تدابیر حفظ الصحه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Why is my Achilles tendon burning? دوشنبه 16 مرداد 1396 02:13 ق.ظ
I think the admin of this web site is really working hard for his web
site, since here every information is quality based material.
How do you stretch your Achilles? یکشنبه 15 مرداد 1396 11:23 ق.ظ
Paragraph writing is also a excitement, if you be acquainted with after that
you can write if not it is complicated to write.
plaza.rakuten.co.jp پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 12:31 ق.ظ
Hi there i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i
read this piece of writing i thought i could also create comment due to this brilliant piece of writing.
BHW جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:37 ق.ظ
Excellent post. I was checking constantly this
weblog and I am impressed! Extremely useful information specifically the final part :) I take
care of such info much. I used to be looking for this particular information for a very lengthy time.

Thanks and good luck.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
بجشکی بیشه ای بود که تندرستی آدیمان را نگاه دارذ و جُون رفته بود باز آرذ، از روی علم و عمل.
(تعریف طب در کتاب هدایه المتعلمین)

فاطمه زهرا السادات